Jakość świadczonych usług pozycjonerskich zależy od wielu czynników. Jednym z nich jest czuwanie nad prawidłowością, jak i terminowością wykonywanych poszczególnych czynności. Aby świadczona usługa przynosiła efekty, poszczególne zadania powinny być realizowane systematycznie. Niestety dość często dochodzi do sytuacji, o których klienci nie mają pojęcia, a więc zlecanie pozycjonowania lub wielu poszczególnych zadań podmiotom zewnętrznym. Przyjmowanie zlecenia pozycjonowania, a następnie przekazywanie go kolejnemu podmiotowi nie pozwala na zachowanie jakości świadczonej usługi. Wynika to głównie z tego, że nie firma, która zleca zadania podwykonawcom, nie ma pojęcia, kto wykonuje usługę u podwykonawców oraz w jaki sposób. Wykonywanie usługi samodzielnie, pozwala na kontrolowanie każdego etapu pracy i zadbanie, aby jakość była najwyższa. W przypadku, kiedy nie wiemy kto zajmuje się naszą stroną www czy sklepem, ewentualna odpowiedzialność jest rozmywana. Jeśli nasz sklep teoretycznie pozycjonuje doświadczona firma, a w praktyce robi to niedoświadczony junior, który nie do końca jeszcze rozumie różnicę pomiędzy teorią a praktyką, na naszej stronie może dojść do wyrządzenia nieodwracalnej szkody w postaci zamieszczania np.: linków automatami, których nie będzie można fizycznie usunąć.
Zachowanie jakości pozycjonowania jest czymś niezwykle ważnym w całym procesie pozycjonowania. Każde poszczególne zadania muszą być realizowana przez ludzi, którzy mają odpowiednią wiedzę o pozycjonowaniu. Pozycjonerzy SEO powinni wiedzieć co wykonują i dlaczego muszą to robić tak, a nie inaczej. Każda strona www czy sklep internetowy powinien być pozycjonowany według określonej strategii, w skład której wchodzi wiele elementów. Każdy powinien być dobrze ze sobą zgrany, aby można było mówić o sukcesie prowadzonych działań. Zlecanie wykonania zadań, które zadeklarowaliśmy przed klientem wykonać samodzielnie, jest kolejnym elementem, który czyni branżę SEO niewiarygodną w oczach klientów. Rozwój branży SEO w Polsce jest skutecznie hamowany między innymi przez takie zachowania, jak i inne działania negatywnie odbierane przez klientów, wynikające z działalności niektórych podmiotów z branży SEO. Jakość świadczonych usług zależy od takich czynników jak np.: dostęp do miejsc z których można linkować czy od dostępności w firmie do specjalistów SEO, copywriterów czy programistów.
Oczywiście firmę można prowadzić samodzielnie, co wiążę się z pracą po 12 godzin dziennie, jeśli chcemy zachować jakość świadczonych usług. Wszelkie czynności należy wykonywać samodzielnie, co wiąże się z koniecznością posiadania szerokiej wiedzy z kilku dziedzin jednocześnie. Zlecanie na zewnątrz np.: pisanie tekstów czy wykonywanie audytów doprowadza przeważanie do sytuacji, w której ktoś nie wywiąże się z zadania terminowo i dochodzi do przerw w świadczeniu usług. Dlatego też warto przed podpisaniem umowy sprawdzać z kim się ją podpisuję, aby po jakimś czasie nie poczuć zawodu z powodu braku jakichkolwiek efektów pracy. Pozycjonowanie jest procesem ciągłym i wymaga odpowiednich nakładów pracy. Przerywanie tego procesu z powodu braku podwykonawcy, nie będzie wpływać pozytywnie na finalne założenia. Odbudowanie zaufania wśród klientów, którzy mają negatywne doświadczenia z pozycjonowania, wymaga transparentności branży i prawdomówności odnośnie całego procesu.
Zlecanie pozycjonowania na zewnątrz, sprawia, że naszą stronę pozycjonuje zupełnie ktoś inny, niż początkowo mówiono. Podpisując umowę z firmą X, której prezentacja jak i oferta była dla nas przekonująca, nie mamy pewności, że był to tylko wabik marketingowy, a pozycjonowaniem naszej strony zajmie się ktoś inny i nie zrobi tego tak dobrze, jak mówiono podczas podpisywania umowy. W skład pozycjonowania wchodzi także optymalizacji strony czy przygotowanie audytu. Przygotowanie strony pod pozycjonowanie stanowi 60% sukcesu. Dlatego też warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czy chcemy, aby naszą stroną zajmowały się do od początku do końca doświadczone osoby, czy przypadkowe, które być może dopiero uczą się, jak powinno się pozycjonować strony www.