Reklama jest dźwignią handlu, bez niej skuteczne prowadzenie firmy jest niemożliwe. Aby móc skutecznie pozyskiwać klientów, firma musi pokazać, że istnieje i skierować swoją ofertę do odpowiednich odbiorców. Firmy, które uważają, że reklama nie jest im potrzebna, nie są w stanie długo utrzymać się na rynku. W dobie coraz większej konkurencji, reklama nie ważne w jakiej formie, jest czymś obowiązkowym. Koszt reklamy oczywiście zależy od jej zasięgu. Im większy zasięg, tym wyższe koszty. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że wiele form reklamy jest czasowych, czyli znikają po wyczerpaniu się budżetu. Ciągłe ich utrzymywanie wymaga uzupełniania budżetu, na co nie każdego stać. Trzeba pamiętać, że reklama jest formą docierania do odbiorcy a to, czy dojdzie do zakupu, zależy jedynie od właściciela sklepu, który ustala ceny, odpowiedzialny jest za kontakt z klientem czy obsługę sklepu. Zapewne każda firma spotkała się z sytuację, że otrzymywała wiele zapytań ofertowych a nikt nie zdecydował się na zakup. Dlatego też, aby zwiększać sprzedaż, należy pokazywać się w miejscach, które odwiedza wiele osób. Miejscem takim jest oczywiście Internet, który dla wielu ludzi jest drugim wirtualnym światem.
Internet oferuje wiele możliwości zareklamowania się bezpłatnie, lecz zawsze w bardzo ograniczonym zakresie. Natomiast płatne formy reklamy typu CPC, czy banerowe w sieci reklamowej Google są kosztowne, ponieważ, aby je ustawić należy posiadać specjalistyczną, aktualną wiedzę lub środki na zamówienie takiej kampanii. Nakłady finansowe składają się z prowizji za ustawienie kampanii plus środki na budżet kampanii, który przekazuje się do Google. W przypadku pozycjonowania wnoszona jest jedna, stała opłata, które obejmuje wszelkie działanie. Przeważnie wynosi ona tyle, ile sama prowizja za prowadzenie niewielkiej kampanii CPC. Płatne reklamy w Internecie są w dużej mierze ograniczone liczbą klików. Jeśli klik kosztuje np.: 0,50zł, a nasz budżet to 1000zł, to możemy liczyć na 2000 kliknięć. Oczywiście w przypadku takich kampanii efekt w postaci klików pojawia się natychmiast. W przypadku pozycjonowania, jest on rozłożony w czasie, lecz potencjalne kliknięcia są w nieograniczonej liczbie. Pozycjonując stronę www np.: na 100 słów kluczowych przez rok, można liczyć na 2-2,5 tys. unikalnych kliknięć miesięcznie. Oczywiście już od początku pozycjonowania zaczyna pojawiać się ruch, który przekłada się na zapytania.
Pozycjonowanie stron internetowych jest na dziś najtańszą formą reklamy, na jaką może sobie pozwolić każda firma, bez względu na wielkość. Pozycjonowanie jest dobrą formą reklamy dla firm z małych miejscowości, o których istnieniu mało kto wie, a chcą się zaprezentować na lokalnym rynku. Pozycjonowanie stron www jest dobrym rozwiązaniem również dla firm usługowych, które nie są w stanie stanąć do konkurencji z dużymi graczami, a chcą pozyskiwać klientów. Przykładem może być branża budowlana, które w Polsce w dużej mierze opiera się na podwykonawstwie. Firmy, które pozyskują klientów z wolnego rynku np.: na budowę domu muszą skorzystać z reklamy. Zapotrzebowanie na usługi budowlano-remontowe jest wszędzie bardzo duże, ponieważ ciągle coś się buduje czy remontuje a mimo to, niewielkie firmy budowlane nie mają klientów. Pozycjonowanie jest także inwestycją, która zwraca się dużo szybciej niż innej kampanie, ponieważ efekty pracy nie znikają a procentują. Sprzedaż z ruchu organicznego w wielu przypadkach jest wyższa niż w przypadku pojedynczych kampanii CPC, które nie są prowadzone w sposób cykliczny.