W przestrzeni publicznej pozycjonowanie stron www oraz SEO ma wiele twarzy. W sieci istnieje wiele informacji oraz artykułów z nagłówkami, które zaczynają się od słów: jak skutecznie, jak bezpieczniej, jak samodzielnie, ile kosztuje, dlaczego tyle kosztuje, dlaczego tanie pozycjonowanie jest złe, dlaczego jesteśmy lepsi, jak konkurencja oszukuje czy dlaczego SEO już nie działa. Każda z publikacji na ten temat pokazuje, że SEO nie ma jednej twarzy i nie każdy ma pojęcie na temat, który porusza w swoich tekstach.
Pozycjonowanie stron www jest dziedziną marketingu internetowego, która nie jest tak oczywista, jak jest to prezentowane w wielu wpisach na blogach branżowych czy firmowych. Powszechnie krążącą informacją na temat pozycjonowania, która nie ma nic wspólnego z nowoczesnym myśleniem, jest twierdzenie, że pozycjonowanie to optymalizacja oraz linkowanie i nic więcej. Pozycjonowanie dość często jest prezentowane jakoś coś prostego i nie wymagającego większej wiedzy czy kwalifikacji. To dzięki bardzo mocnemu uproszczeniu procesu pozycjonowania i pokazywanie go od amatorskiej strony, która jest drogą na skróty, sprawia, że potencjalni klienci dochodzą do wniosku, że właściwie to nic trudnego i sami mogą wypozycjonować swój sklep czy stronę www. Dopiero po czasie okazuje się, że nie jest to takie proste.
Z czasem kiedy linkowanie stawało się coraz trudniejsze, ponieważ dostęp do blogów, for internetowych, czy do katalogów stron został utrudniony. Ta czynność została również mocno negowana przez osoby zajmujące się pozycjonowaniem. SEO w dzisiejszych czasach przedstawia się jako czynność polegającą na tworzeniu treści i zamieszczaniu ich na stronie, którą chcemy wypozycjonować. Zapewne stało się tak, ponieważ mocno pozwoliło to na zawężanie zespołów zajmujących się pozycjonowaniem do specjalistów SEO i specjalistów tworzących wartościowy kontent. Pozycjonowanie, które jest coraz bardziej czasochłonnym zajęciem zostało dość mocno spłycone. Rozmawiając z ludźmi, którzy zajmują się pozycjonowaniem lub są liderami w działach SEO, można usłyszeć, że nie zamieszczają linków prowadzących do stron, bo jest to za kosztowe, lub korzystają z artykułów sponsorowanych i po zamieszczeniu 2 czy 3, strona wskakuje do TOP10. Pojawiają się również głosy, że pozycjonują prowadząc np.: linkowanie wewnętrzne czy też mocno rozbudowują bloga. Zdarzają się także stwierdzenia, że pozycjonowanie odbywa się poprzez ciągłą optymalizację strony w szerokim zakresie. Budowanie wartościowych stron zapleczowych traktowane jest jako wysoki, stały koszt dla agencji, które nie chcą pomniejszać zysków z pozycjonowania. Usługa pozycjonowania stron www jest zupełnie inaczej przedstawiana w publikacjach, a inaczej wykonywana, co sprawia, że potencjalny klient staje się coraz bardziej obeznany w temacie SEO.
Nie pojawiają się natomiast informacje o konieczności prowadzenia badań, a następnie testów z których wyciąga się wnioski. Nie wiele się mówi o konieczności inwestowania, aby w przyszłości istniały miejsca z których można linkować do stron klientów. Nie pisze się, że pozycjonowanie za pomocą samego kontentu nie daje efektu na większość pozycjonowanych słów, a jedynie na te zawarte w tekście. Nie wspomina się także, ze linki prowadzące do strony przyśpieszają indeksowanie. Praktycznie nie jest poruszany temat pozycjonowania stron w takim kształcie, jak chce tego klient, czyli bez powiększania kontentu czy rozbudowy o kolejne podstrony. Nie mówi się o tym, że zmiana strony www na bloga czy bazę wiedzy sprawia, że traci ona całkowicie swoją efektywność i generuje ruch, ale wśród ludzi, którzy szukają tekstu co zyskamy kupując nowe meble do domu, a nie konkretne meble. Profesjonalne pozycjonowanie to przede wszystkim uszanowanie woli klienta o zachowaniu aktualnego kształtu strony, a także czasochłonne zajęcie nad zdobywaniem linków prowadzących do strony. To także tworzenie planów działań na podstawie poprzednich doświadczeń oraz testów. Zważywszy na wysokie ceny zakupu linków, pozycjonowanie to w dużej mierze budowanie, ciągły rozwój oraz pozycjonowanie miejsc, które będą wspomagać cały proces. Pozycjonowanie wymaga także szerokiej wiedzy z różnych dziedzin np.: programowania, zagadnień związanych z serwerami, grafiką, czy tworzeniem treści. Do profesjonalnego pozycjonowania niezbędna jest także wiedza oraz umiejętność tworzenia oraz optymalizacji takich elementów jak mapy strony w formatach XML, czy HTML, plików robots.txt czy wielu innych elementów, które w przypadku różnych stron www, inaczej się tworzy i modyfikuje.
W profesjonalnym pozycjonowaniu opartym na faktach, a nie na mitach czy fake newsach istotne jest codzienne monitorowanie wyszukiwarki pod kątem zmian. Brak aktualnej wiedzy to duży problem w pozycjonowaniu. Pozycjonowanie można przyrównać do gotowania. Należy znać proporcje każdego składnika oraz jego działanie. Każdy składnik działa inaczej i np.: nadmiar przypraw może sprawić, że to, co ugotujemy nie nada się do jedzenia. Podobnie jest w pozycjonowaniu. Na idealny przepis składa się wiele godzin, czasami nieprzynoszących efektów działań. W drodze do TOP10 decydują szczegóły. To jest podobnie jak z szukaniem leku na daną chorobę. Należy zainwestować, aby po czasie odnosić sukcesy. Niestety czasami lepiej jest bazować na mitach i skupiać się na tym, co nie ma nic wspólnego z profesjonalizmem. Realia w pozycjonowaniu stron www są na dzień dzisiejszy bardzo trudne i stawiają przed specjalistami SEO coraz większe wyzwania. Nie jest prawdą, że proces pozycjonowania od lat jest taki sam. Pozycjonowanie ze względu na koszty, które trzeba ponosić, staje się coraz bardziej upraszczane i poszukiwane są metody, które mają zapchać dziurę po pozostałościach profesjonalizmu.