Branża SEO z roku na rok mocno się zmienia wywołując wiele dyskusji na ten temat. Zapewne mało kto pamięta czasy, kiedy organizowane były konkursy w pozycjonowaniu czy imprezy poświęcone tylko tej tematyce. Branża prężnie się rozwijała i powstawały nowe firmy zajmujące się pozycjonowaniem. Dzisiaj po tym wszystkim pozostało jedynie wspomnienie. Branża mocno się zmieniła pod wpływem ciągłych zmian, jakie zachodzą w wyszukiwarce Google. Agencje zajmujące się pozycjonowaniem zaczęły wprowadzać do swojej oferty nowe usługi np.: kampanie linków CPC czy szkolenia z branży SEO. Wszystko po to, aby utrzymać się na rynku i móc funkcjonować. Coraz wyższy poziom trudności pozycjonowania sprawił, że rynek przestał się rozwijać. Niestety mało która firma z branży SEO inwestowała w badania mające na celu poszukiwanie nowych metod, które pozwolą osiągać wyniki takie, jakie były na początku. Niestety firmy zajmujące się projektowaniem oraz tworzeniem stron nie nadążają za zmianami, jakie zachodzą w wyszukiwarkach internetowych. Droga na skróty w tej dziedzinie sprawia, że nowo powstające strony nie mają żadnej wartości pod względem SEO.
Aby osiągnąć efekt w pozycjonowaniu należy dobrze zgrać ze sobą dwa elementy. Pierwszym z nich jest strona www, która powinna być zbudowana z prostych i czytelnych dla botów elementów oraz linkowanie, które stanowi 60% sukcesu. Specjaliści SEO dość często swoje niepowodzenia zrzucają na zmiany algorytmów, jakie zachodzą w wyszukiwarce. Czy rzeczywiście Google utrudnia pozycjonowanie i robi wszystko, aby klienci korzystali z płatnych kampania CPC? Otóż Google nic nie utrudnia, ponieważ mechanizmy wyszukiwarek pozostały niezmienne. Coraz wyższy poziom trudności pozycjonowania wynika głównie z faktu, iż strony www są na coraz niższym poziomie. Nowoczesne strony są zlepkami skryptów, które w połączeniu tworzą stronę niezrozumiałą dla botów Google. Wraz z rozwojem popularnych platform takich jak WordPress czy Magento, tworzenie stron od początku do końca w sposób ręczny odeszło w niepamięć. Dlatego też niektóre strony potrzebują większych nakładów pracy, aby wprowadzić je do TOP10 wyników wyszukiwania.
Zmiany algorytmów to nic innego jak unowocześnienie pewnych mechanizmów, które najprawdopodobniej od lat pozostają niezmienne. Bystry obserwator zauważy, że w TOP10 wyników wyszukiwania na konkurencyjne słowa kluczowe znajdują się proste strony www, bez zbędnych elementów, które mogłyby zaburzyć ich działanie. Problem wielu specjalistów SEO polega głównie na tym, że nie poszukują rozwiązań, które sprawią, że strona www niewidoczna dla botów Google stanie się widoczna. Pozycjonowanie stron www w wielu firmach odbywa się zawsze tak samo, czyli mechanizm działania jest taki sam dla wszystkich klientów. Zatrzymanie rozwoju branży SEO w Polsce nastąpiło między innymi dlatego, że firmy nie wykazały woli inwestowania w rozwój działów zajmujących się poszukiwaniem nowych metod SEO. Pozycjonowanie wymaga nakładów finansowych ze strony firm SEO, aby można było cały czas testować rozwiązania, które wydają się nam sensowne. Wdrażanie nowych metod SEO wymaga przede wszystkim przerabiania stron www w optymalny sposób, który sprawi, że witryna będzie widoczna dla wyszukiwarek internetowych. Prowadzenie takich badań wymaga czasu, nakładów finansowych oraz odpowiedniej kadry. Firma, która inwestuje część swoich zysków w tego typu badania, może być spokojna o dobre wyniki dla swoich klientów.