Na rynku SEO w ostatnim czasie pojawia się coraz więcej ofert darmowego audytu strony www, który ma być dodatkiem do oferty. Firmy pozycjonerskie chcąc pozyskać klienta, przygotowują profesjonalne audyty stron www. Tylko czy rzeczywiście są to profesjonalne audyty, czy może testy wykonywane za pomocą narzędzi audytorskich? Przygotowanie profesjonalnego i kompleksowego audytu strony wymaga czasu, jak i dostępu do narzędzi, które kosztują. Aby wykonać audyt, oczywiście należy posiadać odpowiednią wiedzę, jak i doświadczenie, które pozwoli nam ocenić, które elementy na stronie www są istotne w SEO, a które mniej. Junior SEO nie będzie w stanie wykonać profesjonalnego audytu. Czas wykonania takiego audytu w zależności od objętości strony, może wynosić nawet 16 godzin pracy.
Wyobraźmy sobie sytuację, że udajemy się do biura zajmującego się aranżacją wnętrz i prosimy o wycenę usługi, ale prosimy do tego darmowy projekt, który pokaże co i jak zostanie w mieszkaniu zmienione. Dopiero po otrzymaniu takiego projektu damy odpowiedź, czy się zdecydujemy na takie rozwiązanie, czy też nie. Zapewne podziękowano by nam i odmówiono wykonania darmowego projektu, ponieważ wykonanie takiego projektu wiąże się z koniecznością poniesienie kosztów, które mogą się nigdy nie zwrócić. Dokładnie tak samo jest w SEO i każdy wie, kto ma doświadczenie w tworzeniu audytów, że wykonywanie ich za darmo nie jest możliwe. Klienci, którzy pytają o darmowe audyty nie do końca zdają sobie sprawę, ile wymaga to pracy oraz jakie koszty należy ponieść. Ze względu na niewielkie zaufanie klientów do firm SEO, wielu z nich chce otrzymać taki audyt. Wyobraźmy sobie, że firmy z branży SEO dodawałyby audyt składający się na np.: z 25 stron do każdej oferty za darmo. Biorąc pod uwagę, że firma wykonuje np.: 5 wycen dziennie, to na pierwszy rzut oka widać, że nie jest to możliwe.
Firma taka musiałaby zatrudniać 2-3 osoby do wykonywania samych audytów. Wyobraźmy sobie, ile kosztowałoby pozycjonowanie, gdyby każda firma z branży SEO obowiązkowo dawałaby darmowe audyty do każdej wyceny. Koszt wykonania profesjonalnego audytu to około 1500zł. W skład tej ceny wchodzi praca specjalisty, narzędzia niezbędne do wykonania audytu oraz wiedza, która w tym przypadku musi być aktualna. Do tego oczywiście należy doliczyć pozostałe koszty w postaci np.: podatków. Dzisiaj godzina pracy doświadczonego i dobrego specjalisty SEO to min 50zł brutto. Firma na czysto na takim audycie zarabia od 100-200zł. Obniżenie kosztów przez firmę, która wykonuje takie audyty jest niemożliwe z racji na sztywne koszty, jakie należy ponieść. W żadnej branży nikt nie wykona nam usługi za darmo, aby pokazać, że ktoś zna się na swojej robocie. Żadna firma np.: budowlano remontowa nie położy nam na jednej ścianie płytek na próbę, aby udowodnić, że potrafi to ładnie robić.
Firmy SEO, które oferują darmowe audyty SEO, nie oferują profesjonalnych audytów a uproszczone wersje lub wyniki analiz z narzędzi audytorskich. Czas wykonania takiego audytu to kilka minut. Nie ma on jednam nic wspólnego z prawdziwym, obszernym dokumentem, który szczegółowo opisuje każdy audytowany element wraz z informacjami, jak to wygląda aktualnie oraz jak powinno to rzeczywiście wyglądać. Darmowe audyty nie są audytami a informacją marketingową, która ma przekonać klienta do skorzystania z usług. Podejmowanie decyzji w oparciu o takie informacje, nie jest dobrym rozwiązaniem, ponieważ rekomendacje zmian z takich narzędzi są w większości systemów CMS typu wordpress czy magento i nie można ich wdrożyć ze względu na konstrukcję systemu.